Skip to content
Tags

Iwis

fredag 14. november 2014

Neida, jeg er ikke helt død. Bare altfor slapp til å blogge. Men så heromdagen kom jeg over et ord jeg ikke skjønte. Det skjer jo med jevne mellomrom.

Jeg synger, som noen kanskje vet i et kor, og i år skal vi synge Benjamin Brittens Ceremony of Carols på julekonserten vår*. Tekstene i verket i hovedsakelig på engelsk skrevet i perioden fra 1500-tallet og fremover, og da er det selvsagt diskusjoner i koret om hvordan ting skal uttales – for jeg er faktisk ikke den eneste språknerden der, bare den som snakker mest. Engelsk er dog ikke mitt språk, men jeg ble likevel bedt om å lese opp teksten i til den ene sangen, slik at vi kunne bli enige om uttalen, det er greit at vi alle er enige om hva vi synger. Dirigenten vår mener mye om vokalplassering, for det er jo hun som vet hvordan ting blir pene, men vi mener jo mye om hvordan ting uttales. Heldigvis for oss visste ikke Britten så veldig mye om hvordan ting skulle uttales heller, så vi klarer nok å lure oss fra det meste, men dann og vann kommer det et ord som vi ikke kan. Og denne gangen var ordet som gjorde at jeg havnet på glattisen iwis.

Iwis kan være både substantiv, adjektiv og adverb, og betyr viss, visselig. Ordet kommer fra det gammelengelske gewis, som også finnes igjen i gammel- og middelhøytysk gewis og giwis, som er beslektet med vårt norske ord viss, altså sikker, bestemt. Dette ordet igjen beslektet med ordet vite.

Vite er et ord jeg liker. Ved siden av å like innholdet (hvem liker vel ikke viten?), så liker jeg også formen. Vite er et av de ordene som ikke har vanlig presensform med -r. De utenlandske studentene mine lager ofte ordet viter i presens, med det er jo feil, for presensformen er jo som vi alle vet, vet. Og hvorfor det? Jo fordi det er en preteritopresens. Den har preteritum-form, men presens pretydning. Den indoeuropeiske formen *waita er også en preteritopresens fra en en en perfektumform av en verbalform av *wey-d – «få øye på, se, finne». Og det du har sett eller funnet, det vet du!

*Konserten er 16. desember i St. Jakobs kirke.

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

