Skip to content
Tags

,

Polterabend (og poltergeist)

onsdag 22. juli 2009

Ordet: Polterabend er mer eller mindre det samme som vårt utdrikningslag, det spørs hvor du treffer på ordet.

Tømmermenn i Vegas

Bilde fra scope.dk

Fornylig var jeg i København og der så jeg reklame for en ny film som på dansk hadde fått tittelen Tømmermænd i Vegas, og med undertittelen «Verdens villeste polterabend«. At polterabend var et utdrikningslag var ikke så vanskelig å forstå, plakaten tatt i betrakning, men hvor kom ordet fra?

Abend er lett, det er det samme som vårt aften, men polter? Polter- kommer fra det tyske poltern som betyr å bråke. Altså en bråkekveld. Riktignok har utdrikningslag en tendens til å larme, men det er ikke derfor. Ordet polterabend kommer fra tysk, hvor det henviser til en tradisjon om at brudeparet skal knuse porselen eller steintøy for at det skal bringe lykke i ekteskapet. Ikke spør meg hvordan de har kommet på den ideen, for det har jeg ikke funnet ut ennå. I Tyskland holder man ennå tradisjonell Polterabend, som er mer formelt og offisielt enn vårt utdrikningslag, i følge en av mine tyske venner (fra Hamburg): Det er noe brudeparet inviterer til sammen, og det er også vanlig å invitere foreldrene. Og så knuser man tallerkener for å skape litt Poltern. I Østerrike, Sveits og Danmark er Polterabend derimot likt vårt eget utdrikningslag. I alle fall om jeg skal dømme etter de unge pikene og mennene jeg traff på på by’n iført rosa ballerinaskjørt eller matchende oransje strømpebukser.

Polter- er selvsagt det samme polter- som vi har i poltergeist; Et sånt bråkete spøkelse som flytter eller kaster rundt på ting. Geist betyr ånd. Bråkespøkelse altså – eller bankeånd som det faktisk heter på norsk.

Jeg minner forøvrig om at dersom noen av dere (mot formodning) noensinne skal arrangere utdrikningslag for meg, vil jeg ha et hoppeslott. Bare så det er klart.

From → dansk, substantiv, tysk

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

