Skip to content

torsdag 11. desember 2008

Ordet: ; å kå er et dialektord som betyr å snu, spre eller vende høy. Jeg har vært med på det en gang eller to i mine yngre dager – før traktoreggene gjorde sitt inntog på norske marker.

kommer fra det gammelnorske , som betyr å uroe, men jeg antar ordet kå ikke er spesielt vanlig, og kommer til å være enda mindre i bruk i fremtiden. Med mindre vi begynner med gammeldags slått igjen da.

Hvor: Min mor tekstet meg her om dagen med spørsmålet «Du som har så mange ordbøker, hva betyr å kå?». Min mor satt nemlig og så på Store Studio, hvor ordet hadde dukket opp i forbindelse med en samtale om Scrabble. Og det er jo sannsynlig, kå er et perfekt kryssordord (og Scrabbleord da), av typen «ingen vet helt hva det betyr, men det er nok et ord, for det passer her».

Deretter begynte den samme moren å filosoferen over en fyr som de kalte K’en som hadde vært med under slåtten i hennes barndom – eller var det Kåen han het? Dette er noe vi får finne ut i neste familieferie.

Men jeg kan kå! Jeg har faktisk kådd flere (i alle fall) to somre.

From → norsk, ord, verb

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

