Skip to content

Geoglyff

onsdag 10. september 2008

Ordet: Geoglyff er en tegning eller et design tegnet på bakken, og over viss størrelse. Man kan lage geoglyffer ved å legger steiner i mønstre – som er en positiv geoglyff, eller ved å skrape i overflaten, ta bort vegetasjon og lignende, og lage en negativ geoglyff.

Ordet geoglyff er en sammensetning av to greske ord, nemlig geo- og glyff. Geo- er det samme som vi har i geografi og geologi, og betyr enkelt og greit «jord». Glyff er den samme «glyff» som vi har i hieroglyff. Glyfo betyr «å skrive» eller «å risse inn». Dermed betyr geoglyff «noe som er risset inn i jorden». Hiero- i hieroglyff betyr hellig, så hieroglyffer betyr egentlig «hellig skrift». At det har så har gått over til å bety uleselig skrift, er jeg mer usikker på; kanskje begge deler er like uforståelige?

Ordet geoglyff kom jeg sist over i den nye Indiana Jones-filmen når Indiana snakket om Nazca-linjene, noen av de mest kjente geoglyffene i verden, noe de faktisk er.

Her i Norden har vi også geoglyffer, som vi kaller Trojaborger. Dette er som er steinsatte labyrinter -altså positive geoglyffer – antakelig bronse- eller jernalder. Navnet Trojaborg kommer fra byen Troja, som i følge sagnene skulle være bygget på en svært labyrintisk måte.

De geoglyffene jeg har nevnt hittil er alle gamle, ofte forhistoriske, og det knytter seg utallige myter til dem. Siden man sjelden er i stand til å se de store geoglyffene fra bakkeplan, så er det mange som mener at det er et tegn til gudene, eller vesen fra det ytre rom. Men det finnes også moderne geoglyffer, som Spiral Jetty i Utah, som er en innstallasjon av skulptøren Robert Smithson.

Dersom man strekker litt definisjonen litt kan man også definere kornsirkler som geoglyffer, selv om de ikke er like tidsbestandige som andre geoglyffer, men kornsirkler beveger seg jo mellom det å være myte og kunst – alt etter hvem man spør. Jeg har alltid lurt litt på hva bøndene sier, når de våkner til en nedtråkket åker.

From → norsk, substantiv

6 kommentarer
  1. Tone Helene permalink

    Vil det si at Uffington White Horse er en geoglyff?

  2. Klara permalink

    Jepp, hesten i Uffington er en geoglyff – negativ sådan. Og min favorittgeoglyff. Din også?

  3. Tone Helene permalink

    Absolutt!

  4. To-read permalink

    Bare for å pirke – burde det ikke være «geoglyf», som i hieroglyf? Ellers er jeg som bergkunsforsker veldig fornøyd med at andre enn meg bryr seg om Uffingtonhesten :)

  5. Klara permalink

    Alle burde bry seg mer om Uffingtonhesten. Har du lest terry Pratchett sine bøker om Tiffany? Der forekommer nemlig Uffingtonhesten :)

    Noen ordbøker skriver hieroglyf, andre hieroglyff. Jeg velger å bruke hieroglyff med to ff-er fordi det gjenspeiler uttalen vi har på norsk med kort y, og kort vokal blir markert ved lang konsonant, ergo ff. Og siden det ikke fins noen regel mot dobbel ff i slutten av et ord synes jeg det er bedre på den måten. (Jepp, jeg har tenkt på det, innbiller meg at noen av oversett ordet ved en eller annen ortografisk reform)

  6. Inge permalink

    Denne hesten Uffington har jeg aldri hørt om. Kan det være den bare starter på lunsjtravet på travparken?

    Forøvrig kan jeg fortelle – siden Amazon stadig forteller dette til meg meg – at folk som leser Terry Pratchett også liker Robert Rankin. Rankin (Robert, ikke Ian) har skrevet en bok som heter The Brightonomicon som er full av noenslags geoglyffer.

Legg igjen en kommentar

