Skip to content
Tags

Punkthus

mandag 18. august 2008

Ordet: Punkthus er en boligblokk hvor heis og trappehus er samlet i husets kjerne (punktet?), og det er leiligheter på alle sidene. På denne måten får huset ingen tydelig fasade, så det er kanskje god sosialistisk byggeskikk? Punkthus er i alle fall en relativt ny arkitektonisk oppfinnelse, antakelig fra 20- eller 30-tallet. Oppfinnelig var de fire-seks etasjer høye, men i dag bygges – selvsagt – enda høyere. I dag bygger man gjerne punkthus i allerede utbygde boligstrøk.

Jeg har ikke funnet ut nøyaktig hvor og når punkthusene ble bygget for første gang, men met er trolig en nord-europeisk oppfinnelse. Ordet finnes på tysk som Punkthaus, på svensk som punkthus. Den engelske tekniske termen «point house» eksisterer, men er lite kjent.

Hvor: Jeg hadde ikke hørt om punkthus før jeg flyttet for noen uker siden, men nå har jeg hørt det mange, mange ganger. Når jeg beskriver hvor jeg bor til noen som er over 50 nikker de og sier: «Å ja, punkthusene, ja!» Når jeg forklarer det til noen under 50 synes «Åja, melkekartongblokkene!» å være et vanligere svar.

Men nå vet dere det. Jeg bor i et punkthus. På eh, den siden som vender mot Løvstakken.

From → norsk, substantiv

3 kommentarer
  1. Ingvild permalink

    Alltid kjekt å lære noe nytt :-) Men hvor befinner dette punkthuset ditt seg?

  2. Klara permalink

    På Gyldenpris. Du vet, de blokkene som ser ut som melkekartonger, rett over broen? Der. Sammen med pensjonistene.

  3. Ingvild permalink

    Ååå. Der :-)

Legg igjen en kommentar

