Skip to content

Lisøs og sengehygge

tirsdag 13. mai 2008

Ordet: Lisøs

Betydning: Lisøs er et svensk ord for det vi på norsk kaller en sengehygge. Sengehygge er, ved siden av den hyggen du måtte ha i sengen, også et lite strikkeplagg som damer i gamle dager kunne ha over skuldrene og armene utenpå nattøyet. Det var ofte strikket eller heklet i lett og fin ull i lyse farger. Sengehygger minner ganske mye om boleroene som man kan kjøpe i butikkene for tiden, som dekker skuldrene og overarmene.

Hvor:Det fine ordet lisøs har jeg har lært hos My, som skriver om språk, svensk og finlandssvensk. Dette ordet er jo et enda rarere ord enn det ganske forståelige norske ordet sengehygge. Lisøs kommer fra det franske ordet liseuse, som betyr leser(inne). Jeg spurte min (noe eldre) franske kollega om hun hadde hørt om liseuses, og det hadde hun absolutt, både hun og hennes mor hadde brukt sengehygger da hun var yngre, når de – som navnet tilsier – leste på sengen.

Sengehyggens storhetstid er for lengst over, kollegaen min antok at det var fordi vi er ikke avhengige av å kle på oss noe varmt når vi er inne, vi kan bare skru opp varmen. Men hun gav med noen lenker med oppskrifter på sengehygge om jeg skulle få lyst til å begynne å strikke meg lisøs eller to. (En liseuse, og en til – på fransk, en sengehygge – på norsk).

4 kommentarer
  1. Tack för länken! :)

    Vilken intressant blogg du har! Kommer absolut att titta in här igen! :)

  2. Klara permalink

    Tusen takk! det var jo ditt fantastiske ord!

  3. Ingvild permalink

    Finfint ord :-)

  4. Mira permalink

    Nå blir jeg nødt til å gå til anskaffelse av et slikt plagg slik at jeg kan få brukt disse fine ordene sånn til hverdags uten at det blir langsøkt og anstrengt.

Legg igjen en kommentar

