Skip to content

[Lenke] Hvordan å lese en ordbok fra a til å & lenkehoreri

torsdag 10. april 2008

Ammon Shea har lest Oxford English Dictionary fra begynnelse til slutt, og har skrevet bok om opplevelsen. Jeg anser jo dette som helt ansvarlig og forståelig bruk av tid, langt bedre enn å gå alene til Sydpolen i alle fall. Vi leste jo alle gjennom leksikonet da vi var små, ikke sant?

OUP-bloggen sin kommer han med gode råd til andre som kunne finne på å gå i gang med et slikt prosjekt. Kaffe og det å skrive notater er de viktigste. Jeg har begge deler under kontroll, store mengder likvider og store mengder post-it lapper. Mange av de fine ordene jeg har funnet, henger på post-it lapper på datamaskinenen for at jeg skal kunne slå dem opp i ordboken når jeg får tid og anledning.

Ordet denne bloggposten helt naturlig leder hen til er lenkehoreri.

Ordet er et oversettelseslån fra det engelske linkwhoring. Det å være en lenkehore, altså en som bedriver lenkehoreri, vil si å være en som lager uforholdsvis mange lenker i et innlegg eller en kommentar på nettet, gjerne uten særlig innhold eller relevans, og i den hensikt å legge igjen lenker til seg selv.

Foreløpg har jeg bare funnet den norske varianten lenkehoreri ett sted, og det er i en kommentar på en av Dagbladet sine artikler.

Hore er forøvrig ett av de ordene etyomolger liker å trekke frem, siden både hore og kjære kan forbindes med det samme ordet, nemlig det latinske carus – kjær, dyrebar.

Kjær er et tidlig lån via det franske cher. Hor et ord som vi har hatt med oss, og som finnes i de andre germanske språkene. PÅ norrønt hadde de hankjønnsformen av hore, hórr – horkar, men den har vi mistet på veien.

From → lenker

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 849 andre følgere

